Program šestog dana XX Festivala bh. drame


Šestog dana XX Festivala bh. drame gledatelji su mogli pratiti online predstavljanje bosanskohercegovačkih dramatičara čiji su tekstovi pobijedili na Heartefactovom konkursu za najbolji savremeni angažirani dramski tekst. Izvedba predstave Ništa nas ne smije iznenaditi, koja je nastala u koprodukciji JU MES i Pozorišta mladih Sarajevo, otkazana je iz tehničkih razloga.

PREDSTAVLJANJE BH. DRAMATIČARA ČIJI SU TEKSTOVI POBIJEDILI NA HEARTEFACTOVOM KONKURSU ZA NAJBOLJI SAVREMENI ANGAŽIRANI DRAMSKI TEKST

Nezavisna fondacija Heartefact, čije je sjedište u Beogradu, jedna je od najznačajnijih i najaktivnijih umjetničko-kulturnih institucija na našim prostorima čiji je glavni cilj podsticati kritičko razmišljanje i propitkivanje trenutnih (i vječnih) političkih i društvenih regionalnih prilika kroz umjetničko djelovanje.   

Raznovrsan i kvalitetan program Heartefacta je od 2011. godine obogaćen i Konkursom za najbolji savremeni angažirani dramski tekst. Često ga ističući kao jednu od najvažnijih Heartefactovih aktivnosti i projekata uopće, ovaj konkurs omogućava mladim regionalnim dramskim piscima i spisateljicama da govore i ukazuju na probleme, traume i manjkavosti zapadnobalkanskog društva i prostora. Udruženim snagama, umjetnici i umjetnice iz regije progovaraju o zajedničkim nam nevoljama i budućim mogućnostima.

Na XX Festivalu bh. drame, a u spomenutom online razgovoru objavljenom danas (17. septembra), predstavljeni su dosadašnji uspjesi bh. dramatičara i dramatičarki na Heartefactovom konkursu za najbolji savremeni angažirani dramski tekst. U razgovoru su učestvovali Biljana Srbljanović – dramaturginja i direktorica programa Heartefacta, Vukoman Stranjačević – historičar književnosti i programski koordinator Heartefacta, Benjamin Bajramović – glumac zeničkog Bosanskog narodnog pozorišta i prošlogodišnji pobjednik na devetom Heartefactovom konkursu za najbolji savremeni angažirani dramski tekst, te Hasan Džafić – dramaturg i predsjednik Organizacionog odbora Festivala bh. drame. Isti možete pogledati na službenom Youtube kanalu zeničkog Bosanskog narodnog pozorišta.

Benjamin Bajramović

U tom smislu, najvažnija ostvarenja koja valja istaknuti, osim Bajramovićevog prošlogodišnjeg pobjedničkog teksta Bordel Eden, pobjednički je tekst iz 2016. godine Probudi me kad završi Mirze Skenderagića i dramske tekstove koji su ušli u uži izbor za prvu nagradu – Pošto pašteta Tanje Šljivar (2011. godine), Sve se nekako preživi Ljubice Ostojić (2012. godine), Mihrap Filipa Jokanovića (2017. godine), Kuća Benjamina Hasića (2017. godine), Da li bi htela još ponekad da se nađemo Ane Isaković i Ramiza Huremagića (2017. godine), Ljudožderka, ili kako sam ubila svoju porodicu Lejle Kalamujić (2017. godine), Sve je to iz kuće Emine Omerović (2018. godine) i A drveće smo sanjali Mirze Skenderagića (2020. godine).

Kontinuirana prisutnost i kvalitet tekstova bh. dramskih pisaca i spisateljica na Heartefactovom književnom konkursu pokazuju da u Bosni i Hercegovini stvaraju i djeluju mnogi talentirani i dobri književnici. Dati im priliku da pokažu sebe i svoj talent na međunarodnoj sceni je od velikog značaja. Nadamo se da će i u budućnosti naši predstavnici nastaviti oduševljavati svojim tekstovima i tako, za vječnost, opisati našu zbilju.  

PREDSTAVA „NIŠTA NAS NE SMIJE IZNENADITI“

Izvorno nastala kao ideja inspirirana nuklearnom katastrofom u Černobilu, predstava Ništa nas ne smije iznenaditi u konačnici je doživjela svoju premijeru u „pravi“ čas, odnosno usred – pandemije. Taj komad je zamišljen kao akcija civilne zaštite koju sprovodi skupina od sedam glumaca i glumica, a sve kako bi nam pokazali i objasnili na koji način se zaštititi od mnogih pošasti što vrebaju.

Vojne, evakuacijske, antiterorističke i protivpožarne akcije koje glumci i glumice pred nama izvode, objašnjava redatelj predstave Aleš Kurt, skupni je ritual u kojem svi učestvujemo. Pozorište je, kao i onaj svijet izvan njegovih zidina, prostor koji zajednički dijelimo, osjećamo, konzumiramo. Zbog maski, uzbune i neizvjesnoti koja „visi u zraku“; pozorište je postalo vjerna preslika stvarnosti.

Kurt ističe da se u trenucima u kojima se dotadašnji poznat nam svijet raspukne i izobliči, u čovjeku miješaju mnogi strahovi i nesigurnosti, napadi panike i izgubljenosti, osjećaj uzaludnosti – jer sve u jednom trenu može da nestane (ili se barem izmijeni do neprepoznatljivosti). No, kaže Kurt, ponekad se u tom ludom očaju u kojem se smjenjuju pomirenost i otpor pokaže i (čovjekova) ljepota.

Ništa nas ne smije iznenaditi je druga Kurtova predstava koja je uvrštena u takmičarski dio ovogodišnjeg programa Festivala bh. drame (prva je predstava Kreketanje). Nažalost, ona neće biti izvedena jer je jedan od glumaca još uvijek u fazi oporavljanja od stalno mutirajućeg koronavirusa. O radu usred pandemije (u kojoj nas više ništa ne može iznenaditi), Kurt kaže:

Rad je uvijek ljekovit. A uslovi u kojima sam radio su izrodili nekakvu novu fazu mog rada. „Prepustite se i – biće šta bude. A ja se nadam da ćemo odigrati predstavu u Zenici, kad to bude moguće, jer smo na neki način ostali dužni publici.“  

FOTO: BHRT, Bosansko narodno pozorište Zenica, Heartefact, MESS.


Tvoj stav

Ostavi komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena zajedno sa komentarom.Potrebna polja su označena sa zvjezdicom(*)



RadiYo Active

Šta svira?

Title

Artist