Bečka filharmonija – Novogodišnji koncerti i druge kontroverze


Bečki filharmonijski orkestar, jedan od najpoznatijih i najčuvenijih muzičkih sastava na svijetu, kroz svoje je gotovo dvostoljetno djelovanje promovirao ljepotu klasične muzike i započeo tradiciju Novogodišnjih koncerata bez kojih je prvojanuarsko jutro danas nezamislivo. U njenoj dugoj i bogatoj prošlosti, Bečku filharmoniju povezivalo se s velikim umjetničkim imenima, važnim historijskim događajima i brojnim kontroverzama.

Sve do prve polovice 19. stoljeća, u Beču su aktivno djelovali orkestri u kojima su svirali profesionalni i amaterski muzičari iz različitih sastava. Njemački kompozitor i dirigent Franz Lachner odlučio je to promijeniti i 1833. godine osnovati Künstlerverein, prvo udruženje profesionalnih muzičara koji su već nastupali zajedno u orkestru Bečke dvorske opere. Novoosnovani klub muzičkih umjetnika bio je preteča Bečke filharmonije.

Prvi koncert Bečke filharmonije održan je 28. marta 1842.

Devet godina kasnije, 1842. godine, oformljena je Bečka filharmonija zahvaljujući ideji i nastojanjima kompozitora Otta Nicolaija, pjesnika Nikolausa Lenaua, novinarskog urednika Augusta Schmidta, kritičara Alfreda Beckera, violiniste Karla Holza i grofa Laurecina. Odlučeno je da će u novom sastavu svirati članovi orkestra Bečke državne opere i da će sve buduće odluke o radu orkestra biti donijete demokratskim glasanjem u kojem će moći učestvovati samo njegovi stalni članovi.

Prvi zvanični koncert Bečke filharmonije održan je 28. marta 1842. godine. U godinama koje su uslijedile i donijele politička previranja, budućnost orkestra bila je neizvjesna. Tek dolaskom Otta Dessoffa na mjesto dirigenta 1860. godine, koncerti su se počeli redovno održavati, uvedena je nova organizacijska struktura, a program i repertoar koncerata značajno su prošireni. Godine 1870., orkestar je preselio u novoizgrađenu Goldener Saal (ili Zlatnu dvoranu) zdanja Musikverein u Beču. U toj raskošnoj koncertnoj dvorani i danas, nakon više od 150 godina, održavaju se koncerti Bečke filharmonije.

REPERTOAR PORODICE STRAUSS

Najpoznatiji i najposjećeniji koncert Bečke filharmonije je Novogodišnji koncert na kojem se izvode djela kompozitora iz porodice Strauss i njihovih suvremenika. Živahni i nostalgični valceri, koračnice, polke i čardaši nisu bili omiljeni među članovima filharmonijskog orkestra koji su dugo izbjegavali svirati tu izuzetno popularnu muziku bojeći se da bi tako mogli ugroziti svoju reputaciju.

Sastav Bečkog filharmonijskog orkestra iz 1885.

Uz sve veću naklonjenost kompozicijama Straussovih što su je pokazivali veliki kompozitori poput Franza Liszta, Richarda Wagnera i Johannesa Brahmsa, članovi Bečke filharmonije polako su počeli mijenjati svoj stav. Osim toga, oni su imali priliku upoznati se s Johannom Straussom II i nastupiti četiri puta pod njegovom dirigentskom palicom (u aprilu i novembru 1873. godine, u decembru 1877. godine i u maju 1899. godine). Kad je orkestar Bečke filharmonije organizirao festivalski koncert povodom 50. godišnjice Straussovog stvaralaštva u oktobru 1894. godine, maestro im je svoju zahvalnost poslao po telegramu:

Šaljem svoje najtoplije pozdrave i zahvalnost velikim muzičarima čuvene Filharmonije zbog vaših majstorskih izvedbi i zbog toga što ste mi pokazali svoju dobru volju, što mi je bilo posebno zadovoljstvo.“

Valcer Na lijepom plavom Dunavu zauzima posebno mjesto u repertoaru Novogodišnjeg koncerta

Nakon što je Strauss umro 3. juna 1899. godine od posljedica upale pluća, članovi Filharmonije nisu odmah počeli (redovno) izvoditi njegovu muziku. Tek 1921. godine, na svečanosti povodom otkrivanja kipa Johanna Straussa II, Bečka filharmonija odsvirala je njemu u čast njegove valcere Život umjetnika, Na lijepom plavom Dunavu i Vino, žena i pjesma. Povodom obilježavanja 100. godišnjice od rođenja Johanna Straussa II, 25. oktobra 1925. godine, održan je prvi koncert Bečke filharmonije na kojem su se izvodile samo Straussove kompozicije. Orkestar je predvodio austrijski dirigent, pijanist i kompozitor Felix von Weingartner.

Dirigent koji je definitivno utvrdio tradiciju izvođenja Straussovih djela bio je Clemens Krauss. Na ljetnom festivalu muzike u Salzburgu, Krauss i orkestar godinama su nastupali s programom sastavljenim u potpunosti od Straussovih kompozicija. Tako su se nagovijestili koncept i repertoar budućih Novogodišnjih koncerata.

Program prvog koncerta održanog povodom Nove godine

Koncerti Johanna Straussa, koji su prvi put održani 31. decembra 1939. godine, označili su početak tradicije koja će se kasnije pretvoriti u Novogodšnje koncerte. Prvi Novogodišnji koncert bio je organiziran povodom kampanje skupljanja novca za održavanje vojske i troškove vojevanja tada nacističke Njemačke (kampanja: Kriegswinterhilfswerk). Nacionalsocijalistiške vlasti dozvolile su emitovanje koncerata Bečke filharmonije na radiju Reichsfunk, a kasnije i na televiziji. Ovaj i druge Novogodišnje koncerte koji su se održavali redovno tokom čitavog Drugog svjetskog rata neki su tumačili kao simbol snage, otpora i posebnog šarma bečkog stanovništva. Drugi su govorili da je svirati usred zločina i tragedije bilo okrutno i nepotrebno.

Julius Stwertka, koncert-majstor i prva violina Filharmonije, prognan je i ubijen u Drugom svjetskom ratu

Kad se Austrija pripojila Njemačkoj u martu 1938. godine, trinaest muzičara Jevreja je otpušteno iz Filharmonije. Šestorica njih pobjegli su u izbjeglištvo, petorica su stradali u koncentracionim logorima, a dvojica članova orkestra stradali su prije nego su uspjeli napustiti Beč. Oko polovice muzičara koji su došli zamijeniti protjerane Jevreje bili su članovi nacističke partije. Po završetku Drugog svjetskog rata, 49% članova orkestra bili su članovi nacističke partije ili neke od njenih podružnica.

I drugi slični umjetnički projekti bili su zanimljivi nacističkim vođama, naročito ministru narodnog prosvjećenja i propagande Josephu Goebbelsu. Koncerti, izložbe, premijere predstava i filmova stvarali su privid normalnosti i bili dio tzv. propagande kroz zabavu. Svi ovi događaji redovno su se prenosili na Grossdeutscher Rundfunku, zajedničkom radijskom programu nacističke vlasti. Goebbels je muziku porodice Strauss smatrao važnim i dragocjenim naslijeđem arijevske rase pa je odlučio ignorirati tvrdnje o njihovom jevrejskom porijeklu.

Po završetku Drugog svjetskog rata, Koncerti Johanna Straussa postali su Novogodišnji koncerti, a dirigentu Kraussu bilo je zabranjeno raditi u orkestru. Dvogodišnja zabrana bila je kazna za njegovo prijateljevanje s nacističkim vlastima. Nakon Kraussove smrti 1954. godine, orkestar je odlučio zaposliti Willija Boskovskog koji je na dirigentskom mjestu ostao 25 godina. Po njegovom odlasku donešena je odluka koja je označila početak jedne nove ere: prvi put na čelo orkestra postavljen je međunarodno priznat dirigent – Lorin Varencove Maazel, američki kompozitor, dirigent i violinist. Nakon šest sezona, Maazel je otišao, a članovi orkestra su odlučili svake godine birati drugog dirigenta.  

Kovanice s muzičkim instrumentima i replikom Musikvereina prodaju se kao suveniri

Bečka filharmonija je zbog svojih umjetničkih dostignuća i posvećenog rada u godinama koje su uslijedile nagrađena mnogim međunarodnim priznanjima, diskovima i počasnim članstvom u brojnim kulturnim institucijama. Novogodišnji koncert Bečke filharmonije vremenom je postao jedan od najpraćenijih kulturnih događaja na svijetu, s milionima ljudi diljem svijeta do kojih kroz muziku stižu poruke mira, humanosti i zajedništva.

ČAROLIJA NOVOGODIŠNJEG KONCERTA

Najpoznatiji i najpraćeniji koncert klasične muzike je Novogodišnji koncert Bečke filharmonije. Milioni ljudi iz više od 90 zemalja diljem svijeta gledaju taj spektakl i tako se pridružuju proslavi prvoga dana Nove godine. I u Bosni i Hercegovini se već tradicionalno ova ‘muzička čestitka’ prenosi uživo na državnoj televiziji.

Izvrstan muzički program, koji završava veličanstveno izvedbama valcera Na lijepom plavom Dunavu Johanna Straussa II i koračnice Radetzky marš Johanna Straussa I, poslastica je klasične muzike kojoj se vraćamo svake godine. Kao da ima nečega umirujućega i stalnoga u Novogodišnjem koncertu.

Daniel Froschauer, član upravnog odbora i prva violina Bečke filharmonije, naglasio je da su kompozicije koje se tradicionalno izvode na Novogodišnjem koncertu napisane sredinom 19. stoljeća, u vrijeme kad je Austro-Ugarska Monarhija značajno izgubila na svom političkom utjecaju i bila već sasvim blizu svom kraju. Zbog toga, kako je primijetio, u njima ima nostalgije, čežnje za prošlim i slavnim vremenima:

Univerzalnost emocija koje se pronose kroz muziku razlog je zbog kojeg su Novogodišnji koncerti tako popularni. Svi čeznemo za nečim iz naše prošlosti – djetinjstvom, domovinom, izgubljenom ljubavi. Ova muzika može dirnuti svakog čovjeka.

Novogodišnji koncerti održavaju se u Goldener Saal (ili Zlatnoj dvorani)

Iako je Novogodišnji koncert koji se održava 1. januara najpoznatiji i glavni događaj, Bečka filharmonija svake godine održi koncerte i 30. decembra (pretpremijera) i 31. decembra (koncert uoči dočeka Nove godine). Muzički program je na sva tri koncerta isti. Na ovaj način veći broj ljudi ima priliku prisustvovati i uživati u svečanoj i veseloj proslavi bečkih klasika i Nove godine.

Velebna koncertna kuća Musikverein u kojoj se održavaju Novogodišnji koncerti, ali i drugi koncerti klasične muzike s nekim od najboljih svjetskih muzičkih virtuoza, zvanično je otvorena 5. januara 1870. godine. Njena Zlatna dvorana, u koju može stati 2000 ljudi, smatra se jednom od najljepših koncertnih dvorana na svijetu, a stupovi, karijatide i reljefi na zabatima projektirani u neoklasičnom stilu čine je pravim hramom muzike.

Uz veličanstveni prostor i bogat muzički program, doživljaj Novogodišnjih koncerata upotpunjen je i cvijetnim aranžmanima kojima je ukrašena čitava Zlatna dvorana.  Od 1980. do 2013. godine, cvijetni ukrasi stizali su iz italijanskog grada Sanrema, a od 2014. godine su za njihovo aranžiranje zaduženi najbolji austrijski cvjećari iz Wiener Stadtgärtena (Bečkih gradskih vrtova). Gledatelji u toku koncerta mogu uživati i u baletnim i plesnim koreografijama i kratkim dokumentarnim filmovima u kojima se prikazuju prirodne i kulturno-historijske ljepote Austrije.

Zbog velikog broja zainteresiranih koji žele kupiti karte za Novogodišnje koncerte, članovi Bečke filharmonije odlučili su uvesti sistem lutrije u kojem svi koji se registriraju imaju jednaku priliku da osvoje ulaznicu. Potrebno je ipak mnogo sreće da se ulaznica i osvoji jer se stotine hiljada ljudi prijavljuju svake godine.

Samo je jednom moguće se registrirati za svaki od tri koncerta. Oni koji žele uživati u glavnom događaju, prvojanuarskom Novogodišnjem koncertu, mogu rezervirati najviše dvije karte za koje će morati izdvojiti između 35 i 1200 eura, koliko koštaju najjeftinije i najskuplje karte za ovaj događaj. Oni koji se prijave za pretpremijerni koncert i koncert povodom dočeka Nove godinu mogu rezervirati najviše četiri karte. Cijene ulaznica za koncert koji je zakazan 30. decembra kreću se između 20 i 495 eura, a za prisustvovati koncertu koji se održava dan kasnije potrebno je izdvojiti od 25 do 860 eura.

Prijave za učestvovanje u izvlačenju ulaznica za koncert ove godine će biti otvorene od 1. do 28. februara, a imena najsretnijih bit će objavljena već u martu.

NEUJAHRSKONZERT 2022

Nakon što je tradicionalni koncert Bečke filharmonije 2021. godine održan bez publike zbog pandemijskih (ne)prilika i tek uz pljesak koji se pronosio iz virtuelnog u stvarni svijet, ovogodišnji Novogodišnji koncert održan je pred 1000 ljudi i uz poštivanje svih mjera zaštite protiv virusa COVID-19. Orkestar je predvodio jedan od najvećih i najutjecajnijih svjetskih majstora klasike, Daniel Barenboim, koji je 2009. i 2014. godine već bio u istoj ulozi.

Ukupno petnaest koračnica, valcera i polki, koje su komponirali Johann Strauss Stariji i njegovi sinovi Johann, Josef i Eduard, te Carl Michael Zierhrer i Josef Hellmesberger, uvršteno je na program ovogodišnjeg koncerta. Simbolično je koncert započeo uz izvedbu koračnice Phönix Marsch (Feniksov marš) Josefa Straussa koji je nagovijestio ponovno oživljavanje svijeta nakon što se svim njegovim dijelovima proširio virus COVID-19.

Koncert se prenosio uživo u 92 zemlje i procijenjeno je da ga je pratilo više od 50 miliona gledatelja diljem svijeta. Dvoiposatni muzički program upotpunili su dokumentarni film o austrijskim spomenicima koji su pod zaštitom UNESCO-a, nastup članova Bečkog državnog baleta i neobična koreografija lipicanera iz Španske jahačke škole u Beču.

Na dirigentskom podiju na Novogodišnjem koncertu 2023. godine stajat će, kako je već odlučeno, Franz Welser-Möst koji je bio dirigent i 2011. i 2013. godine. U sezoni 2022/2023, pretpremijerni koncert bit će održan 30. decembra u 11h, koncert povodom dočeka Nove godine će se održati 31. decembra u 19:30h, a Novogodišnji koncert zakazan je za 1. januar u 11:15h.

KONTROVERZE: ANTISEMITIZAM, SEKSIZAM I KSENOFOBIJA

Aktivnosti orkestra tokom Trećeg Reicha i Drugog svjetskog rata dugo vremena su bile predmetom rasprave u austrijskoj javnosti. Pristup arhivima Bečke filharmonije bio je ograničen, a čak ni članovi upravnog odbora Filharmonije nisu mogli imati uvid u određena arhivska odjeljenja. Nakon mnogih i višegodišnjih zahtjeva da se takva praksa promijeni, tek 2013. godine odobreno je tročlanom istraživačkom timu da pregleda sve dokumente i rezultate svog istraživanja objavi na službenoj stranici Bečke filharmonije.

Historičari Fritz Trümpi, njegov mentor na doktorskoj disertaciji Oliver Rathkolb i Bernadette Mayrhofer otkrili su i javnosti predočili da je čak 20% članova orkestra još prije početka Drugog svjetskog rata bilo učlanjeno u nacionalsocijalističku partiju. S obzirom da je u to vrijeme ova politička partija bila zabranjena u Austriji, pretpostavlja se da su se članovi orkestra partiji priključili iz uvjerenja, a ne da bi bili promaknuti.

Do 1942. godine, 60 od 123 aktivna člana orkestra bili su u nacističkoj partiji, a dvojica članova pripadali su i SS jedinicama. Jedan od njih bio je trubač Helmut Wobisch koji je služio kao špijun Gestapa tokom Drugog svjetskog rata. Kad je rat završio, orkestar je izbacio deset članova zbog njihove povezanosti s nacistima, a neke od njih, poput Wobischa, nakon nekoliko godina ponovno su zaposlili i vratili u sastav.

Tokom ratnih godina, orkestar je uručio prsten časti i mnoge druge počasne nagrade istaknutim nacističkim ličnostima kao što su Baldur von Shirach i Arthur Seyss-Inquart. U oktobru 2013. godine, nakon objavljenih rezultata spomenutog istraživanja, članovi orkestra odlučili su opozvati sva počasna priznanja dodijeljena pristalicama i sljedbenicima nacističkog režima.

Koncert Bečke filharmonije (1942.)

Postati članom Bečke filharmonije dugotrajan je proces – svi muzičari moraju svoj talent i umijeće najprije pokazati u orkestru Bečke državne opere i Bečkog državnog baleta. Nakon probnog perioda od tri godine, oni se mogu prijaviti za stalno mjesto u orkestru Bečke filharmonije. Sve do 1997. godine, na tu poziciju mogli su se prijaviti samo muškarci.

Nakon obraćanja austrijskog kancelara Viktora Klime u kojem je istaknuo da potencijal polovice austrijskog stanovništva zbog takvih pravila ostaje neiskorišten i nakon američke turneje Bečke filharmonije za vrijeme koje su organizirani protesti Nacionalne organizacije žena i Međunarodnog saveza žena koje se bave muzikom, članovi orkestra odlučili su 1997. godine primiti prvu ženu u orkestar – harfisticu Annu Lelkes. U tijesnom glasanju na kojem se odlučivalo o ovom pitanju ipak su prevladali mlađi, liberalniji i slobodumniji članovi Filharmonije.

Bugarska violinistica Albena Danailova postala je prva koncert-majstorica Bečke filharmonije

Od te važne odluke, Bečku filharmoniju je 2005. godine prvi put predvodila jedna dirigentica –  Simone Young, a Albena Danailova postala je prva koncert-majstorica i prva solistkinja tri godine kasnije. U decembru 2019. godine, u filharmonijskom orkestru bilo je ukupno 15 ženskih članova. Krajem 2021. godine, samo 6% od svih članova orkestra činile su žene. U poređenju s drugim velikim orkestrima, Bečka filharmonija je još uvijek na zadnjem mjestu po broju žena koje su uključene u njen sastav: u Berlinskoj filharmoniji žene čine 14% od ukupnog broja članova orkestra, u Londonskom simfonijskom orkestru 30%, a u Njujorškoj filharmoniji 36%. Na Novogodišnjem koncertu je od ukupno 138 članova bilo svega 19 žena, od kojih su njih 17 stalne članice Bečke filharmonije.

Članovi Bečke filharmonije bili su kritizirani i zbog toga što je njihov sastav bio isuviše etnički jednolik. Zarad staromodnih uvjerenja o ‘duši koja pripada centralnoj Europi’ i fizionomiji koja toj duši (jedino može da) odgovara, muzičari koji su dolazili iz drugih dijelova svijeta nisu mogli dobiti mjesto u orkestru. Nekadašnji violinist i predsjedavajući upravnog odbora Bečke filharmonije, Otto Strasser, rekao je:

Nakon što sam otišao u mirovinu, aplikant koji je bio najbolji na audiciji nije postao član orkestra jednom kad su članovi komisije vidjeli da je bio Japanac. Nisu ga primili jer se njegovo lice ne slaže s Pizzicato polkom Johanna Straussa II koja se izvodi na Novogodišnjem koncertu.

Stvari se ipak mijenjaju u posljednje vrijeme. Violinist Wilfried Hedenborg prvi je poluazijat kojeg je Bečka filharmonija zaposlila još 2001. godine. U orkestru danas svira i njegov mlađi brat – violončelist Bernhard Hedenborg. Da Bečka filharmonija postaje otvorenija prema drugim europskim državama (i svijetu) dokazuje i stalno članstvo horniste Jana Jankovića iz Zagreba (od 2011. godine) i violinistice Petre Kovačić iz slovenskog Tolmina (od 2019. godine). 

Unatoč brojnim kontroverzama i kritikama što se vezuju za prošlost i djelovanje Bečke filharmonije, ovaj sastav uspio je svojim predanim radom i iskrenom željom da ujedini ljude ‘kupiti’ cijeli svijet. Do sljedećeg prvojanuarskog jutra, želimo vam mnogo zdravlja, uspjeha i kvalitetne muzike.

IZVORI: Deutsche Welle, New York Times, OehmsClassics, Visiting Vienna, Wien.info, Wiener Philhamoniker

FOTO: Medici.tv, Münze Österreich, Pinterest, Vienna.at, Wenxuecity, Wiener Philhamoniker


Tvoj stav

Ostavi komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena zajedno sa komentarom.Potrebna polja su označena sa zvjezdicom(*)



RadiYo Active

Šta svira?

Title

Artist