Zenička rep scena
Written by Dženan Pjanić on 17/02/2020
Emisija Spomenar, koju slušate na programu radija Active svake srijede od 21h, je ponovo ugostila mlade i talentovane osobe. Ovaj put (06.02.2020. god.) ste imali priliku naučiti nešto novo o rep muzici. Rep muzika je veoma popularna među mladima u današnje vrijeme, ali malo ko zna od kada postoji ovaj muzički žanr. Rep potječe od afričkih melodija koje su se mogle čuti u plemenima prije mnogo vjekova, ali, kada je moderna rep muzika u pitanju, tačna godina rođenja ovog muzičkog žanra nije poznata, odnosno nije najjasnije šta bi se moglo uzeti kao zvaničan početak.
Gosti emisije Spomenar Ahmed Gračić, Nedžad Tokalić Nećko i Abdulah Pehlić Pehla, su našim slušaocima pokušali približiti rep kroz odgovore na pitanja kako su izgledali njihovi počeci bavljenjem ovim žanrom koji je do danas, ostao sinonim za otpor i protest. Svi gosti su predstavnici zeničke rep scene.
Ahmed i Nećko se poznaju još od 2016. godine od kada sarađuju i podržavaju jedan drugog. “Poznajemo se od 2016. godine, kada smo izbacili našu prvu zajedničku pjesmu pod nazivom ‘Živim za rep’. Prije našeg upoznavanja bili smo u kontaktu putem društvenih mreža i uzajamno smo se podržavali”, započeo je Ahmed.
Još od osnovne škole je gajio ljubav prema rep muzici, kada je i napisao svoj prvi tekst, a tijekom vremena se talenat razvijao i sve je postajalo puno lakše i bolje. Njegovi najveći uzori su Edo Majka, od domaćih i 2Pac, od stranih izvođača.
Pored repanja Nećko je otkrio da se bavi i produkcijom muzike: “Uvijek me je zanimao cjelokupan proces rada na pjesmi. Prije nego sam odlučio da se bavim produkcijom, drugima sam slao svoje pjesme da mi ih urade. Nisam više htio da čekam puno da dobijem nazad gotovu pjesmu, a kao što i znate, najbolje ćete sami za sebe uraditi posao. Produciram već 5-6 godina, a što se tiče repa, slušam ga već od 2002. godine i tada je se javila ljubav prema toj muzici.”
Kažu da je pored ljubavi potreban i talent, te osjećaj koji razvijaš slušajući rep muziku. Nakon toga, smatraju, da nije teško napisati tekst za pjesmu.
“Najveću podršku mi daju kolege u vidu pohvale na moj rad. Kada ti oni kažu da je ono što radiš dobro i kvalitetno, onda znači da to ipak vrijedi, ali svakako uvijek težim ka tome da budem bolji”, nastavio je Nećko. “Negativnih komentara će uvijek biti, a što se tiče konkurencije, ja ni na kog ne gledam tako. Ne patim od toga i nisam egocentrik. Ako mogu, izaći ću u susret svakom i snimiti pjesmu, potrebno je samo da imate potencijal.”
Ahmed smatra da je svaki početak težak i da se treba puno raditi, da bi se od ovog posla moglo živjeti u Bosni i Hercegovini. U budućnosti želi da se nastavi baviti muzikom kroz rep. “Nećko i ja planiramo jedan veliki projekt. Želimo da napravimo studio, a kao i sve da bi bilo uspješno, potrebno je puno truda kojeg mi i ulažemo. Vjerujem da će se na kraju sav taj trud isplatiti.”
Pored našeg razgovora Ahmed i Nećko su za sve slušatelje emisije Spomenar i radija Active su spremili iznenađenje u vidu pjesme pod nazivom “Reprezent”, koju su premijerno izveli uživo u našem programu.
Nešto više o produkciji ste mogli čuti od Abdulaha Pehlića kome je to zanimanje primarno u odnosu na prethodne goste.” Imao sam oko 14 godina kada sam se počeo baviti muzikom. Prijatelj me je upoznao s radom u FL studiju i to mi je odma bilo zanimljivo. Tako je sve i počelo, a vremenom sam napredovao, poredio se s boljim producentima, pa je sve postalo puno ozbiljnije.”
Abdulah ističe da mu, kada se osvrne na početak, prve pjesme koje je pravio zvuče smiješno, pa čak i one koje je napravio prije 2-3 mjeseca. Smatra da se to dešava zbog stalne težnje i potrebe za usavršavanjem.
“Još od svoje 11 godine sam trošio novac da skidam muziku sa interneta. Tada sam Eminemove pjesme plaćao po 2-3 KM, a poslije, kada je internet postao bolji i kada se muzika mogla skidati besplatno, imao sam njegovu čitavu diskografiju na telefonu. Dugo sam slušao stranu rep muziku, pa sam onda počeo i da slušam domaću kao što su Edo Majka, Frankie i Kontra.”
Abdulah kaže da morate biti otvoreni prema svim muzičkim žanrovima ukoliko se želite baviti produkcijom. Tvrdi da, što se više sluša, više fazona se kupi iz tih žanrova, a to pjesmu na kojoj radite čini bogatijom, pa ponekad posluša i žanr koji inače ne bi.
“S obzirom na to da sam producent i da se bavim muzikom, moram slušati različitu muziku. Koliko god da mi se neki žanr ne sviđa, ja moram biti otvoren prema muzici, a uvijek i nađem neke sitne detalje koji su stvarno izraženi i koji mi se svide, pa ih onda iskoristim u svom radu.”
Produciranjem muzike se bavio 7 godina prije nego je počeo pisati tekstove i repati ali kaže da je ipak puno lakše napisati tekst nego producirati pjesmu. Ističe da jednu strofu može napisati čak za 20 minuta dok je nekada potrebno i nekoliko dana. “Pisanje teksta je prenošenje svojih misli i osjećaja na papir, dok je produciranje vještina i to moraš naučiti. Naravno pored toga moraš imati sluha i smisla za muziku, znati šta dobro zvuči. Mix master je najbitnija stvar, bez njega nema pjesme, a on je najzahtjevniji u produkciji.”
Danas je produkcija za njega samo hobi pored posla kojim se bavi, ipak poziva sve kojima je potrebna pomoć, da mu se jave. Za kraj našeg razgovora je poslao jednu lijepu poruku:
“Nekada je rep muzika predstavljala protivljenje rasnim stereotipima, ljudi su iznosili probleme kroz tekstove, a danas su tekstovi puni gluposti. Glavne teme su djevojke, droga, pucnjave, modne marke… Kada nekog slušaš on ostavlja neki utjecaj na tebe, a djeca vide uzore u tim osobama i zato ovim putem pozivam sve koji se bave repom da imaju normalne tekstove i da paze šta promovišu!”
Ovde možete da poslušate čitavu emisiju!
Tekst: Dženan Pjanić
Naslovna fotografija preuzeta sa: https://www.buildingstorys.com/power-rap-music-hip-hop/